پیش نویس ها

مجله اینترنتی

چرا معده تان قار و قور می کند؟

چهارشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۱۷ ق.ظ
خاموشی که بدن‌تان را درگیر کرده آگاه کند؛ به همین دلیل در این مطلب صداهایی را که باید جدی بگیرید، معرفی می‌کنیم و به شما راه‌های رمزگشایی زبان بدن‌تان را آموزش می‌دهیم. شاید اگر بدانید که این صداها چطور و چرا ایجاد می‌شوند، راه کوتاه‌تر و کم‌هزینه‌تری را برای درمان انتخاب کنید.

گوشتان زنگ می‌زند؟
صدای زنگ یا وز وز که زود شروع می‌شود و سریع تمام می‌شود، گاهی این صداها که با صدای دینگ شناخته می‌شود، امان‌تان را می‌برد. مغز شما سیگنال‌های الکتریکی صدا را نادرست تعبیر می‌کند در نتیجه شما این صداهای اضافه را می‌شنوید. ممکن است وز وز به علت آسیب مدار داخلی گوش هم اتفاق بیفتد که شاید به خاطر قرار گرفتن در معرض صداهای بلند ایجاد شده باشد که در این شرایط استفاده از گوش‌پنبه هنگام قرار گرفتن در معرض صداهای بلند ضروری است یا ممکن است تنها به علت استرس سرو کله‌ این صداها پیدا شده باشد. گاهی هم مشکل تنها با شست‌وشوی گوش در مطب دکتر و خالی شدن جرم‌های گوش حل می‌شود.
 
به پزشک مراجعه کنید اگر...
اگر صدای وز وز تنها در یک گوش شما به‌طور مداوم شنیده می‌شود، ممکن است دچار عفونت گوش یا بیماری گوش داخلی شده باشید.
 البته هنوز علت بسیاری از این دست از بیماری‌ها به‌طور حتم معین نشده است؛ بنابراین درمانی قطعی نیز وجود ندارد که به شما تضمین دهد حتما مشکل وز وز گوش‌تان حل می‌شود اما از آنجا که گوش‌تان می‌تواند حتی تا ایجاد آسیب‌های جدی ناحیه سر و مغز را به همراه بیاورد، نمی‌توانید ساده‌ترین مشکلی که در این ناحیه رخ می‌دهد را بی‌اهمیت تلقی کنید. در مواقعی که علت قطعی منشا صدا پیدا نشود، پزشک از شیوه‌هایی مثل استفاده از «سمعک و ماسک‌های صدا» (شیئی شبیه سمعک که درون گوش قرار می‌گیرد) برای برطرف کردن نشانه‌های آزار‌دهنده استفاده می‌کند. 

در چنین شرایطی، باید با کمک متخصص گوش، حلق و بینی، وضعیت گوش‌تان را بررسی کنید. در صورت زیاد بودن جرم گوش‌های‌تان با شست و شو جرم‌ها را خالی کنید و در صورتی که عفونت گوش باعث این مشکل شده‌است، با مصرف داروهایی که پزشک‌تان تجویز می‌کند، برای درمان عفونت تلاش کنید. البته یادتان نرود که دوره دارو درمانی را کامل باید طی کنید تا مشکلی که دچارش شده‌اید، دوباره سراغتان نیاید.

آرنجتان تلق و تلوق می‌کند؟
این مفصل هم مثل مفاصل دیگر می‌تواند مشکلات جزئی حرکتی در آرنج‌تان ایجاد کند که گاه با صدا همراه است. احتمال دیگر این است بخشی از مفصل آرنجتان سفت و غلیظ شده باشد. دکتر اسکات استینمن، استاد ارتوپدی در کلینیک مایو می‌گوید: اگر این تلق و تلوق کردن آرنج‌تان با درد همراه نباشد، بی‌ضرر است.

به پزشک مراجعه کنید اگر...
با حرکت ارنجتان درد حس میکنید یا مفصلتان قفل می شود، ممکن است آرتریت باعث درد شما شده باشد که در این صورت می توانید با درمان های دیگری مانند فیزیوترابی مشکل را کم یا برطرف کنید. شما نباید صدا دادن مفاصل و استخوان های بدنتان را ساده تلقی کنید و از کنار این موضوع بگذرید.

 

زانو و مچ پای‌تان تلق و تلوق می‌کند؟
هنگام پیاده‌روی یا خم کردن و دراز کردن زانو‌های‌تان صدای تلقی را می‌شنوید که اغلب بدون درد بوده و ممکن است سال‌ها با شما همراه باشد. هرچه وزن شما بیشتر باشد، غضروف‌های شما فشار بیشتری را تحمل می‌کنند و به احتمال بیشتری با صدا همرا می‌شود. اگر هنگام آسیب‌دیدگی صدای تلق بلندی شنیدید و درد احساس کردید، احتمالا رباط‌‌های شما پاره شده‌اند. به گفته متخصصان این صداها عموما از ضربه محکم ناگهانی بالای اتصال زردپی، جابه‌جایی غضروف‌ها یا شکسته شدن غضروف‌ها ناشی می‌شوند.  اگر حرکت اشتباهی حین فعالیت‌های روزانه یا ورزش کردن انجام داده باشید، احتمال اینکه چنین مشکلی سراغ‌تان بیاید و بدن‌تان را به صدا بیندازد، کم نخواهد بود.

به پزشک مراجعه کنید اگر...
 در این ناحیه‌ها درد و تورم دارید یا پاهای‌تان قفل شده‌ یا اینکه در انجام فعالیت‌های ورزشی با محدودیت روبه رو هستید؟  درد زانو ممکن است به علت پاره شدن ساقه مینیسک (نوعی غضروف خاص که مفصل را می‌پوشاند) ایجاد شده و درد مچ پا هم می‌تواند به علت ورم مفاصل و تاندون آسیب دیده، ایجاد شده باشد. البته بیماری آرتروز هم گاهی با چنین سرو صداهایی همراه است، اما زانویی که به علت آرتروز صدا می‌دهد، همیشه تلق و تلوق می‌کند و با صداهایی که تنها گاهی ایجاد می‌شوند، متفاوت است.
بنابراین حتی اگر صدای زانو‌ها و مچ پای‌تان را گاهی می‌شنوید، چاره‌ای جز پیگیری پزشکی مشکل برای‌تان باقی نمی‌ماند؛ چراکه ممکن است خطر ساییدگی استخوان‌ها و آسیب‌دیدگی جدی مفاصل شما را تهدید کند و کارتان را به عمل‌های سخت و پرهزینه اورتوپدی بکشاند.  مشکلاتی که برای زانوهای شما ایجاد می‌شود، در صورت درمان نشدن در مراحل اولیه ممکن است اختلالی جدی در فعالیت‌های‌تان ایجاد کند یا شما را مجبور به انتخاب درمان‌های پرهزینه و طولانی مدت کند.

معده‌تان قار و قور می‌کند؟
 شنیدن این صدا می‌تواند هشداری برای معده شما باشد. دستگاه گوارش شما در میان یکسری انقباض‌های شدید و اغلب پر سر و صدا، هر دو ساعت باقیمانده مواد غذایی را هضم می‌کند. این اتفاق که بین وعده‌های غذایی می‌افتد کاملا طبیعی است. روده‌ همه افراد چه زمانی که پر و چه زمانی که خالی باشد؛ حرکاتی را دارد که گاهی با سر و صدا همراه است. البته صدای قار و قور کردن شکم به این معنا نیست که زمان خوردن میان‌وعده رسیده است. لازم نیست صدای قار و قور شکم‌تان را بهانه‌ای برای پرخوری تلقی کنید. پس  چنین صداهایی را به هیچ وجه اتفاقی تلقی نکنید و حتما در مورد آن با متخصص گوارش مشورت کنید.

به پزشک مراجعه کنید اگر...
معده‌تان ورم کرده و درد می‌کند؟  اگر با فشار دادن شکم‌تان صدا را می‌شنوید، حتما به پزشک مراجعه کنید. چراکه در موارد نادر ممکن است روده‌های‌تان دچار انقباضات شدید یا خفیف شده باشد یا ممکن است دچار انسداد دردسرساز روده شده باشید که نیاز به درمان سریع دارد. گرچه اسنداد روده بیماری نادری است اما نمی‌توانید احتمال دچار شدن به آن را از ذهن‌تان بیرون کنید. گذشته از این موارد، ممکن است صداها به علت استرس و اضطراب و تحریک روده با مواد غذایی خاص یا حتی رشد بیش از حد میکروب‌ها ایجاد شده باشد اما اگر درد و ورم ندارید با استرس غذا نخورید و هنگام غذا خوردن صحبت نکنید تا هوا به معدتان نفوذ نکند.
 
تمام شب خروپف می‌کنید؟
صدای آرامی که از میان دهان و گلوی شما هنگام نفس خارج می‌شود، خروپف نامیده می‌شود که گاهی مخل خواب و آسایش خود شما و دیگران می‌شود. هنگامی که بینی شما کیپ است، ورود هوا به داخل مشکل می‌شود و حالتی که شبیه مکش در گلو ایجاد می‌شود، بافت نرم گلو را به هم می‌چسباند و این صداهای آزار‌دهنده را ایجاد می‌کند. البته گذشته از این موضوع انحراف بینی یا مشکلات در تیغه بینی هم ممکن است باعث ایجاد خروپف شود.

به پزشک مراجعه کنید اگر...
شب در حالی که نفس نفس می‌زنید، عرق می‌کنید، ازخواب بیدار می‌شوید یا طی روز احساس خواب‌آلودگی می‌کنید، شاید به آپنه خواب دچار شده باشید و برای بهتر نفس کشیدن در شب به دستگاهی به نام «CPAP» نیاز داشته باشید اما همیشه آپنه دلیل خرخرو شدن شما نیست. ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین دلیل خروپف چاقی است که باعث می‌شود چربی بیشتری در اطراف گردن‌تان ایجاد شود و مانع عبور هوا می‌شود. برای خلاص شدن از این مشکل، نباید سیگار هم کشید و بیشتر به پهلو بخوابید و البته از بالشی با ارتفاع مناسب استفاده کنید.

استخوان فکتان صدا می‌دهد؟
صد‌ایی که از فک شما خارج می‌شود به علت نزدیک بودن به گوش معمولا بسیار آزار‌دهنده است. گاهی این صدا آنقدر زیاد است که اطرافیان هم آن را می‌شنوند. اگر فک‌تان صدای زیاد و بلندی دارد، ممکن است مفصل یاغضروف فک بالا و پایین‌تان از محورش خارج شده باشد. البته شنیده شدن این صدا الزاماً به معنی وجود مشکل جدی برای شما نیست. البته جدی نبودن این مشکل مبنی بر این نیست که مجبورید تا آخر عمر این صداها را تحمل کنید و دم برنیارید؛ بلکه با مراجعه به پزشک و بررسی عوامل احتمالی میتوانید تلق و تلوق فکتان به زندگی ادامه دهید.

به پزشک مراجعه کنید اگر...
فک‌تان قفل می‌شود یا به‌طور کامل بازو بسته نمی‌شود یا هنگام شب فک‌تان گره می‌خورد و به هم فشرده می‌شود، برای کاهش این مشکل می‌توانید از اسپیلت دندان که با سفارش دندانپزشک‌تان ساخته می‌شود، استفاده کنید. گذشته از این اگر مشکلی در فک‌تان دارید، نباید آدامس بجوید و سراغ خوراکی‌هایی که جویدن‌شان سخت است، بروید یا لقمه بزرگ بگیرید. عاداتی مانند جویدن ته خودکار و ناخن‌ها می‌تواند شرایط بیمار را حادتر کند. برای درمان اولیه می‌توانید از قرار دادن کیسه‌های یخ یا حوله گرم روی مفصل فک استفاده کنید.

 قلب‌تان در گوشتان می‌زند؟
صدای تپشی که در گوش‌تان شنیده می‌شود، گرچه به معنای ابتلای‌تان به بیماری مهمی نیست، اما می‌تواند خبر از مبتلا شدن تان به مشکلی نیازمند درمان را بدهد. در واقع ممکن است خیلی از افراد بعد از ورزش یا فعالیت شدید این صدا را تجربه کرده باشند اما در برخی دیگر این صداها قطع نمی‌شود. البته این حالت ممکن است به این علت که گوش‌های شما نسبت به صدا حساس‌تر شده‌اند یا اینکه به دلایلی صدای جریان خون شما بلند‌تر شنیده می‌شود، ایجاد شده باشد.

به پزشک مراجعه کنید اگر...
شایع‌ترین علت صداهای غیرنرمال، اختلالاتی است که در رگ‌های بسیار بزرگ که خون را از مغز به پایین و به قلب می‌برند، ایجاد می‌شود و درست زمانی اتفاق می‌افتد که از گوش عبور می‌کند. اگر مشکل از گوش‌تان آغاز شده باشد، احتمالا مشکلی جدی نیست وممکن است تنها از کانال گوش‌تان که به علت چرک بسته شده است، ناشی شده باشد. البته ممکن است این صدا‌ها به‌خاطر علت‌های دیگری مثل اتواسکلروز، سفت شدن استخوان‌های گوش میانی، از دست دادن استخوان پوشاننده بخشی از گوش داخلی هم ایجاد شده باشد.
 
کسی در سرتان داد می‌زند؟
شنیدن این صداهای ناگهانی به نام سندرم انفجار سر شناخته می‌شود. بنابر تحقیقاتی که انجام شده است، افرادی مبتلا صداهایی مثل انفجار بلند، صدای جریان الکتریکی، صدای کف زدن، صدای ترقه بازی و رعد و برق را می‌شنوند. برخلاف اینکه این سندرم بسیار آزاردهنده و ترسناک است، از جنبه پزشکی کاملا بی‌ضرر است. اما علت این بیماری چیست؟ یک نظریه می‌‌گوید: فعالیت ناقص در ساقه مغز اتفاق می‌افتد و این سندرم را ایجاد می‌کند. شما برای خوابیدن ابتدا باید بدن‌تان که ساقه مغزتان هم جزء آنهاست، آرام کنید. این آرام‌سازی شامل آرام کردن نورون‌های حرکتی (مسؤل حرکت)، نورون‌های بصری (مسوول بینایی)، سلول‌های عصبی شنوایی (مسوول صدا) هستند.

به پزشک مراجعه کنید اگر...
سندرم انفجار سر را مداوم تجربه می‌کنید و باعث آزار شما می‌شود؟این صداها امان‌تان را بریده است و نمی‌دانید چرا این صداها در گوش‌تان پیچیده است؟
افرادی که اختلالات خواب دارند، بیشتر مستعد این بیماری هستند. با مراجعه به پزشک و با توضیحات کامل به درمان مناسب بپردازید، حتما مشکلات احتمالی را به‌طور کامل بررسی کنید. شاید با درمان بی‌خوابی‌تان از شر این صداهای مزاحم خلاص شوید. درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما بسیاری از روانشناسان علت اصلی آن را به خستگی نسبت می‌دهند. آرامش‌تان را حفظ کنید ، شاید با مراجعه به روانشناس و حل مشکلاتی که ریشه ای هستند هم ناراحتی های روحی‌تان را کاهش دهید و راحت تر بخوابید و مشکلات‌تان حل شود. این بیماری عموما در زنان بیشتر از مردان شیوع دارد و معمولا در افراد بالای 50 سال اتفاق می‌افتد.

گلویتان تیک تیک می‌کند؟
این صدا می‌تواند به علت بیماری‌های عصبی مثل پارکینسون که بر کنترل عضلات شما اثر گذاشته است، ایجاد شده باشد. به‌طورکلی افرادی که پیر می‌شوند عضلات صوتی آنان نیز ضعیف‌تر می‌شود و انحنای بیشتری پیدا می‌کند. در برخی موارد صدای تیک به علت مشکل در غضروف تیروئید است که دکتر می‌تواند با جراحی مشکل را حل کند.

به پزشک مراجعه کنید اگر...
هنگام بلعیدن غذا صدای تیک تیک می‌شنوید؟ این بیماری بسیار نادر است و به همین دلیل پزشکان گوش و حلق بینی تجربه درمانی زیادی در این زمینه ندارند. در این موارد میتونید به کلینیک های صدا مراجعه کنید. در تهران هم کلینیک صوت و حنجره دکتر صالحی بالاتر از میدان ونک در این زمینه فعالیت می کند.

 

منبع: مجله سیب سبز


فریلنسرینگ

نظرات  (۸)

اولین مطلب علمی بود که مطالعه کردم :-)
عجب! پس اینامریضیه =-O

+
ببخشید چی از خودم بود!! ؟؟؟؟؟
پاسخ:
شعری که نوشتین؟

۰۴ شهریور ۹۴ ، ۱۱:۴۰ زهرا احمدآبادی
ممنون از مطلب خوبتون.....
خیلی ممنون نظر لطف شماست:-)
۰۴ شهریور ۹۴ ، ۱۵:۰۶ سعید ابراهیمی
بد نبود!
خیلی خوب آقا..خیلی
خیلی خیلی عالی است. 
۰۷ شهریور ۹۴ ، ۰۱:۱۹ ثریا مهرانفر
عالی آقا عالی..
مرسی آقا..
مرسی..

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی