پیش نویس ها

مجله اینترنتی

بهترین روش شستشوی روتختی

سه شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۵ ق.ظ
علاوه بر زیبا بودن باید کیفیت و مقاومت داشته باشد. مطالعه این شش نکته درباره روتختی‌ها، در انتخاب یک روتختی زیبا و با کیفیت به شما کمک می‌کند.

 

کدام روتختی برای کدام تختخواب!

انتخاب روتختی برای اتاق خواب به دلیل تنوع در رنگ و شکل شاید کار دشواری باشد. اگر قبل از خرید نکاتی همچون، سنتی یا امروزی بودن آن؛ مجلل یا ساده بودن و رنگ سرد یا گرم داشتن آن را در نظر بگیرید می‌توانید انتخابی درست داشته باشید.

حتماً این نکته را به یاد داشته باشید هر روتختی؛ برای هر تختخوابی مناسب نیست زیرا تختخوابی با چوب‌های سنگین و کارشده، حتماً روتختی مجلل و سنگین را طلب می‌کند و روتختی ساده با رنگ‌های ملایم برای تختخواب‌های ساده که تاجی بلند ندارد بسیار مناسب است.

 


مرغوبیت و کیفیت یک اصل است

بهتر است قبل از خرید روتختی و رو بالشتی و ملحفه‌ها، از سایز دقیق تشک و بالشت‌ها مطمئن شوید، زیرا بعضی از تشک‌ها و بالشت‌ها اندازه استاندارد ندارند.

حتماً ملحفه‌ای که روی تشک قرار می‌گیرد، از جنس نخ یا کتان و نرم و لطیف باشد تا هنگام تماس بدن با آن حساسیت ایجاد نکند. به دلیل شست و شوی زیاد ملحفه رو تشکی، حتماً از جنس مرغوب و باکیفیت انتخاب شود.
روتختی را می‌توان در چیدمان اتاق خواب، نقش اول در زیبایی دانست اما روتختی علاوه بر زیبا بودن باید کیفیت و مقاومت داشته باشد.

 


روتختی‌هایی با نقش و نگار اسلیمی

اگر مایلید اتاق خوابی با چیدمان سنتی داشته باشید، بهتر است از روتختی‌هایی با نقش و نگار اسلیمی یا روتختی‌های چهل تیکه استفاده کنید و با کوسن های ترمه دوزی شده روتختی و تختخواب خود را تزئین کنید. روی پاتختی ترمه ای زیبا؛ هماهنگ با رنگ روتختی و کوسن بیندازید و با قرار دادن آباژوری پارچه‌ای که از نظر رنگ و جنس، هماهنگ با روتختی و کوسن هاست، نمایی زیبا و چشم نواز به اتاق خواب دهید.

 

http://rouzegar.com/wp-content/uploads/2014/06/hou6548.jpg
روتختی‌های کتان

برای اتاق خواب‌هایی که وسایل آن فانتزی است و با آباژورهای کوچک شیشه ای و لوسترهای تک حباب رنگی چیده شده، بهتر است از روتختی‌های کتان که بسیار نرم هستند و طرح‌های بسیار شاد و رمانتیک دارد، استفاده شود که فضای اتاق خواب را امروزی و جوان پسندانه می‌کند.

 


روتختی

فصول سرد، فصول گرم

در انتخاب روتختی حتماً ابتدا به رنگ دیوار یا رنگ دیگر وسایل موجود در اتاق خواب توجه کنید تا هماهنگی میان آن‌ها، به اتاق خواب رنگ و حجم و عمق دهد. اگر دوست دارید روتختی اتاق خوابتان در هر یک از فصول به یک رنگ باشد در فصول سرد سال رنگ‌های زرشکی و سرمه ای و در فصول گرمرنگ‌های روشن و کمرنگ بسیار مناسب است.

 

روتختی‌هایی از جنس ابریشم و ساتن

جنس و رنگ روتختی نقش بسیار زیادی در زیبایی اتاق خواب دارد. پس بهتر است از نوع مرغوب و باکیفیت آن خریداری شود تا در صورت شست و شو، زیبایی و کیفیت آن حفظ شود و رنگ آن در شست و شو از بین نرود.

روتختی‌هایی از جنس ابریشم و ساتن، به دلیل نرم و براق بودنشان و نیز تنوع در رنگ و شکل آن‌ها بسیار برای اتاق خواب مناسب است.

نکته قابل توجه اینکه روتختی‌های ساتن و ابریشمی برای اتاق خواب‌های فانتزی و اسپرتگزینه مناسبی نیستند.

 

نحوه شست و شوی رو تختی ها:
در بستر شما چه چیزهایی وجود دارد؟

اگر بتوانید ملحفه‌های تخت خود را زیر میکروسکوپ بگذارید، از آن چه می‌بینید متعجب شده، حالتان بد خواهد شد. تقریبا هر ملحفه دارای غباریست متشکل از باگ‌ها (موجودات ریز میکروسکوپی) که از سلول‌های مرده پوست تغذیه می‌کنند.

این موجودات ریز زنده در همان بستری که شما می‌خوابید، زندگی می‌کنند، تولید مثل می‌نمایند و می‌میرند! تنها راه کنترل این موجودات زنده شستشوی منظم کالاهای خواب است. در غیر این صورت احتمال افزایش آلرژی و حتی کاهش سیستم ایمنی در بدن شما وجود دارد.

 

غبارهای ناخالص تنها چیزهای پنهان بستر شما نیستند، موارد زیر را نیز به آن اضافه کنید:

• سلول‌های مرده پوست- بدن شما حدود یک میلیون سلول پوست را هر روز از دست می‌دهد. این روند در زمان خواب نیز اتفاق می‌افتد. متاسفانه سلول‌های مرده اسنک‌های خوشمزه‌ای برای باگ‌ها هستند.

 

http://rouzegar.com/wp-content/uploads/2014/06/hou6549.jpg


لزوم ملحفه تمیز

• چربی - بدن شما هنگام خواب چربی ترشح می‌کند که روی ملحفه باقی می‌ماند.
• عرق - در طول شب در صورتی که محیط زیاد گرم باشد، بدن شما برای خنک شدن عرق می‌کند.

• مایعات بدن - بزاق، خون؛ ادرار و مدفوع افراد بیمار را نیز به ملحفه‌ها اضافه کنید.
• خرده‌های غذا - اگر جزو کسانی هستید که نیمه شب چیزی برای خوردن به رختخواب می‌آورید، بهتر است بدانید خرده‌های غذا باگ‌ها را دعوت به خوردن می‌کنند.

 

ملحفه‌ها را چند روز یک بار باید شست؟

• در شستن ماهی یک‌بار ملحفه‌ها تجدید نظر کنید. ملحفه‌ها حداقل باید یک هفته در میان و بهتر است هر هفته شسته شوند.

• بالش‌های قابل شستشو را حداقل باید دو بار در سال شست. بالش‌ها می‌توانند مرکز کپک، قارچ و باکتری و منجر به اسهال، آسم و برونشیت شوند. اگر تاکنون بالش خود را نشسته‌اید، بهتر است آن را دور انداخته، بالشی جدید بخرید.

• اگر از بیمار مراقبت می‌کنید، ملحفه‌ها را هر روز عوض کنید و نگذارید او دوره نقاهت را در بستری پرمیکروب بگذراند. اگر این امکان برای شما وجود ندارد، حداقل روبالشتی او را هر روز عوض کنید.

 

چطور ملحفه‌های تخت را بشوییم؟

کلید تمیز نگه داشتن کالای خواب، طرز شستشوی آن است. برای این منظور دستورالعمل‌های شستشو دارای اهمیت است. اما اگر با این روش‌ها آشنا نیستید، می‌توانید نکات زیر را در شستشوی این کالاها از ملحفه گرفته تا روتختی دنبال کنید:

1- ملحفه‌های تخت

• ملحفه‌ها را با آب گرم و صابون بشویید و بگذارید داخل خشک‌کن کاملا خشک شوند.
• ملحفه‌ را با لباس‌ها نشویید چون لباس‌ها ممکن است به ملحفه رنگ داده یا باعث بد رنگی و تیره شدن آن‌ها شود.

• در صورتی که ملحفه دارای لکه است، قبل از شستشو آن را از بین ببرید.
• یکی از روش‌های طبیعی برای روشن شدن ملحفه‌های سفید، اضافه کردن ¼ پیمانه آبلیمو و شستن آن با آب ‌گرم است.

• هنگام شستشو و خشک کردن ملحفه‌ها از درجه حرارت متوسط یا کم استفاده کنید. حرارت بالا به الیاف پارچه آسیب می‌رساند، آن را سست کرده باعث پاره شدن آن می‌شود.

• ملحفه‌ها را به صورت گرد داخل ماشین لباسشویی قرار دهید. این کار از کشیدگی و تغییر شکل آن جلوگیری می‌کند.

 

2- پتوها لزوم ملحفه تمیز

• پتوهای پشمی را باید با آب سرد بشویید و روی دور کم ماشین خشک کنید.
• پتوهای برقی را به خشکشویی بدهید. چون آب و مواد شوینده به سیم‌کشی آن‌ صدمه می‌زند.

• اگر مایل به شستشوی زیاد پتوها نیستید، در فاصله بین دو شستشو روی آن‌ها را جاروبرقی بزنید تا گرد و غبار و پرز آن گرفته شود.
• هرگونه درز و پارگی را قبل از شستشو بدوزید.

 

3- روتختی

• قبل از شستشوی کامل، قسمتی از روتختی را امتحان کنید تا از ثابت بودن رنگ آن مطمئن شوید. گوشه روتختی را داخل کمی ماده شوینده فرو ببرید و به رنگ آن توجه کنید. در صورت تغییر رنگ، آن را برای شستشو به خشک‌شویی بدهید.

• به وزن روتختی هنگام خیس شدن توجه داشته باشید. ممکن است ماشین‌لباسشویی شما ظرفیت این وزن را نداشته باشد.

• روتختی را با آب سرد بشویید و درجه خشک‌کن را روی دمای کم بگذارید. همچنین می‌توانید آن را روی بند آویزان کنید تا در هوای آزاد خشک شود.

 

4- لحاف

• لحاف‌ها را به همان روش روتختی بشویید.
• در صورتی که لحاف با پنبه پر شده یا کهنه و پوسیده باشد، آن را با دست بشویید.
• لحاف‌هایی که رویه آن‌ها ابریشم یا مخمل است را در خانه نشویید.

 

5- روبالشتی

روبالشتی‌ها را با آب سرد بشویید و با درجه سرد خشک کنید.

• روی بالش‌ها را تکان داده، هر روز بزنید تا از گردوغبارهای طولانی و سلول‌های مرده خلاص شوید.
• هر چند وقت یک بار بالش‌ها را در معرض هوای آزاد قرار دهید. آن‌ها را روی جارتختی نزدیک یک پنجره‌ باز آویزان کنید.

نکته: هنگام تعویض بستر افراد بیمار، ملحفه‌ها را از خود دور نگه دارید و بعد از دست زدن به آن‌ها، دستان خود را بشویید. ملحفه‌ها را با آب گرم شسته و آن‌ها را با درجه بالا خشک کنید.


فریلنسرینگ

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۲۵
سعید قائمی مرودشتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی